Visies van de OV-chipkaart

Minder zwartrijders

Samen met de kaart is er een ander boetesysteem uitgerold. Het meest opmerkelijke is dat de reiziger de schuld krijgt bij een fout. Het aantal boetes is enorm gestegen en daarmee een verkapte verhoging van de kaartjes.

Gesloten systeem voor de trein

Waar eerst gedacht werd om perrons een gesloten gebied te maken, bleek dit in de praktijk onmogelijk te zijn. Een genoemde reden is dat bedrijven op het perron bang waren voor minder inkomsten. Ook worden veel spoortunnels gebruikt voor zowel toegang naar de treinen als wandelgebied.

Je ziet nu een tendens dat het weer open wordt en er meer poortjes bijna altijd open zijn.

Vervanging van strippenkaart

De strippenkaart had het ook kunnen doen, maar heeft hogere administratiekosten.

1 betaalkaart voor al het openbaar vervoer

Gezien er openbaar vervoer is die heel open is (bussen) en heel gesloten (metro-net), is dit een curieuze keuze. De verschillende bedrijven werden zo gedwongen met ekaar samen te werken.

Speciale abonnementen kunnen eenvoudig op de kaart geladen worden, was het idee. Echter een Efteling-kaart past niet op de OV-chip, zodat een Efteling+NS-kaartje nog wel van papier is.

Traceren van reizigers

Weten waar de drukte is, is van cruciaal belang voor planning.